X
تبلیغات
پیکوفایل
رایتل
ای یک دله ، صد دله ، یک دله کن/مهردگران را ز دل خود یَله کن                         یک صبح به اخلاص بیابردرِما/بر نیایداگر کام تو،ازما گِله کن
سلام دوستان وبازدیدکنندگان عزیز ومحترم : ضمن تشکر از ابراز لطف تمامی سروران استدعا دارد برای پیشگیری از سوء استفاده افراد فرصت طلب از درج آدرس ایمیل وسایت ووبلاگ ویاتلفن درکامنت ها خوداری فرمایید درغیر اینصورت باعرض پوزش از تایید کامنت معذوریم )
پست الکترونیک :zekr255@Gmail.com
تلفن : 976 976 7 0915
تماس تلفنی فقط جهت استخاره واعلام آمادگی ازدواج( قبل ازاستخاره پست عوامل تضعیف دین را مطالعه فرمایید)
پیام ویژه :      
تمام حقوق این پایگاه و مطالب آن متعلق به [مفاتح الغیب]وکلیه مطالب تحت حمایت قانون کپی رایت بوده وهرگونه کپی شرعاحرام وقابل پیگرد قانونی می باشد


پیشگفتار
 

مردم سه گروهند: گروهى در برابر دستورات حق تسلیم محضند، و بندگانى هستند جان و دل بر کف، چشم بر امر و گوش بر فرمان.
آنها هنگامى که به حلال و حرامى برسند، موضع خود را در برابر آن کاملا مشخّص مى‏کنند، بساط حرام را جمع مى‏کنند، جز به حلال نمى‏اندیشند و حتّى فکر دور زدن حلال و حرام و رسیدن به خواسته دل را در سر نمى‏پرورانند.
آرى، آنها در هر حال رضاى خدا را مى‏طلبند و بس، این گروه هر چند از نظر کمّیّت کم باشند، از نظر کیفیّت در حدّ اعلاى ایمان و تقوا و معرفت قرار دارند و مصداق «أُولئِکَ الْمُقَرَّبُونَ»  هستند.  

                              ــــــــــــــــــــــــــــــ
گروه دوم، کسانى هستند که روح اطاعت و تسلیم بر وجودشان حکمفرماست، امّا در پاره‏اى از موارد که تمایل به امورى دارند، مایل هستند راه صحیح شرعى، براى فرار از حرام به حلال پیدا کنند و به مقصد و مقصود خود برسند، در این گونه موارد از اهل تحقیق، تحقیق مى‏کنند و اگر راهى پیدا کردند، اقدام مى‏کنند.                    
به تعبیر دیگر، هدف آنها رسیدن به مقصود است- هر چند مادّى و دنیایى- ولى با حفظ حلال و حرام، و رعایت دستورات شرع انور، و لذا، در آنجا که مسأله پیچیده است، براى پیدا کردن راه فرار به سراغ علماء و فقها رفته و نظرات آنان را جستجو مى‏کنند، و اگر شرع اجازه نداد رها مى‏کنند و اصرارى ندارند.
به یقین اینها در حدّ مقرّبان نیستند؛ ولى در صف مطیعان قرار دارند. 

                              ــــــــــــــــــــــــــــــ
گروه سوم، کسانى هستند که در ظاهر جزء دینداران و خدا باورانند، ولى تمایلات نفسانى قوى دارند، که براى نیل به آن، به هر درى مى‏زنند.
مایل به گناه آشکار نیستند، ولى براى رسیدن به مقاصد مادّى خود، به دنبال توجیه گرانى هستند که از طریق توجیهات، به خواسته‏هاى آنها آب و رنگ شرعى بدهند.
از نشانه‏هاى آنها این است که در آنجا که منافع کلانى دارند و شرع در ظاهر به آنها اجازه نمى‏دهد، به سراغ حیله‏هاى شرعى مى‏روند، حلال و حرام را دور مى‏زنند، تا راه عبورى هر چند ظاهرى و ساختگى پیدا کنند.
نشانه دیگر آنها اصرار ورزیدن در عبور از خطوط قرمز شرع است! گاه اگر عالمى به آنها اجازه نداد، به سراغ عالم دیگرى مى‏روند، شاید نظر او سهل‏تر باشد و راه چاره‏اى به آنها بیاموزد.
معمولا آنها در سطح پائینى از معرفت دینى قرار دارند، و همه جا به ظواهر بسنده مى‏کنند، گوئى باور ندارند خدا قدرت دارد از طرق مشروع و بى‏دغدغه، مشکل آنها را حل کند، و به فرض که مصلحت در حلّ آن نباشد از آن صرف نظر کنند و چشم بپوشند.
مسأله حیله‏هاى شرعى مربوط به این گروه است.
البتّه حیله معنى وسیعى دارد که شامل هر گونه چاره اندیشى، چه مثبت و چه منفى، مى‏شود، و بر این اساس هم گروه دوم را شامل مى‏شود و هم گروه سوم را، منتها در گروه دوم حیله به معنى راه کار مشروع و مقدّس مثبت است و در گروه سوم به معنى راه کارهاى منفى و نامقدّس و به اصطلاح کلاه شرعى درست کردن است.
و از آنجا که مسأله رباخوارى از شایع‏ترین گناهان در محیطهاى اقتصادى است، و از طرق سهل درآمدهاى کلان است، انشاء الله درپست های آتی موضوع ربا را پیگیری خواهیم نمود /والله العالم 

 

انشاء الله 

ادامه دارد