مفاتح الغیب [ کلیدهای غیب ]

وساطت ازدواج به ضمیمۀ ختومات واذکارهفته ، دعاهای نازایی ، گشایش بخت ، گشایش کار ، باطل السحرو.........

مفاتح الغیب [ کلیدهای غیب ]

وساطت ازدواج به ضمیمۀ ختومات واذکارهفته ، دعاهای نازایی ، گشایش بخت ، گشایش کار ، باطل السحرو.........

عوامل تضعیف دین

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم‏  

عوامل تضعیف دین به دودسته تقسیم می شوند  

1- عوامل درونی  

2- عوامل بیرونی   

عوامل تضعیف متعددند ولی تصمیم دارم نظر به اهمیت آنها درحد وسع ناچیزم اشاره ای بنمایم .

یکی از عوامل مهم درونیِ(وبه ظاهر مقدس ) تضعیفِ دین استخاره است.  
 استخاره چیست ؟

چقدر حجیت دارد ؟

وچقدر می توانیم به آن عمل کنیم ؟

یکی از عواملی که می تواند ضرر به دینداری  انسان بزند اطلاعات نادرست از دین است .

وقتی ندانم استخاره جایگاهش  از نظر آموزه های دین کجاست واز آن استفاده نمایم ونتیجه نگیرم آنوقت بجای اینکه خودم را مورد انتقاد قرار دهم که چرا جای استخاره را نفهمیدم ، دین را مورد انتقاد وضربه قرار می دهم که چرا استخاره اینجوری شد ومن نتیجه لازم را نگرفتم .

استخاره آنجایی است که انسان بر سر دو راهی تحیر وسرگردانی است و اصلا نمی داند چکار کند وهیچ راهی ندارد که از تحیر خارج بشود .  

              بنا براین اگر کسی با فکر واندیشۀ خودش ویا با عقل دیگران یعنی با مشورت با یک عاقلی می تواند خودش را از تحیر وسرگردانی در بیاورد اصلا جای استخاره نیست .  

            هم چنین اگر جایی دین توصیه وحکمی دارد که فلان چیز واجب یا حرام است اصلا جای استخاره نیست چون تحیر ندارم  ، دین به من گفته است چکار بکن .

           فقط در جایی که با فکر کردن ومشورت کردن بجایی نمی رسم وحکم الزامی دین (واجب ویاحرام )نیست ومن در تحیر وسرگردانی مانده ام ونمی دانم چکار کنم اینجا رجوع به استخاره می نماید وجای استخاره اینجاست .

  یاد آوری:

این استخاره ای که ما ها به آن عادت کرده ایم (که بجای استفاده از نعمتهای خدادادی مثل عقل ومشورت وسفارشات دین فورا میرویم سراغ قرآن وتسبیح وحافظ و قهوه و......) که نه عقل می پسندد ونه شرع وغالبا هم نتیجه درستی نمی گیریم .

این نوع استخاره را دین داخلی (عقل ) وعقل خارجی (دین ) از آن منع کرده اند.

«خداوند انشاء الله ما را به معارف دین آشنا ودر عمل به آن موفق بدارد »

(التماس دعا)

ادامه دارد

برای مشاهده قسمت بعدی اینجا کلیک کنید
مطالب مرتبط :
آداب استخاره وانواع آن

آداب استخاره وانواع آن (قسمت دوم )
استخارۀ نوع دوم

عوامل تضعیف دین (استخاره )


 

بعداً نوشت :

 

نظر مراجع تقلید درباره استخاره برای ازدواج

اهمیت جایگاه تعقل و مشورت در ازدواج جوان 2 برابر می‌شود، زیرا ازدواج از مهمترین تصمیمات زندگی او محسوب می‌شود. اما گاهی جوان پس از مشورت و تعقل و تفحص بسیار بر سر دو راهی انتخاب و  تصمیم‌گیری می‌ماند...

زندگی جوان دارای فراز و نشیب های بسیاری است و این موقعیت حساس و مهم در تصمیم گیری های مهم زندگی همچون ازدواج پر رنگ تر از همیشه جلوه دارد. به همین دلیل پدر و مادر و سالخورده  های با تجربه از نزدیکان جوان با در نظر گرفتن مصلحت وی او را  همواره راهنمایی می کنند. مشاوره با افراد با تجربه و با بصیرت حکم عاقلانه ای است که می تواند انسان را در تنگناهای زندگی  راهنمایی کند.
در قرآن و احادیث و روایات اهل بیت (ع) نیز بارها به اهمیت و ارزش مشورت با خردمندان و حکیمان تأکید شده است. امیرالمؤمنین حضرت علی بن ابی طالب (ع) با بیان جملات ارزشمندی به اهمیت مشورت اشاره نموده اند. ایشان فردی را که از افکار و آراء گوناگون استقبال کند را کسی که صحیح را از خطا خوب می شناسد (1) و  فرد خود رأی خود را به هلاکت می رساند و مشورت را بهترین پشتیبان انسان ها می دانند (2) و می فرمایند: کسی که با دیگران مشورت کند در عقل های آن ها شریک می شود (3).  

ملاک های مشورت
حضرت امیرالمؤمین علی بن ابی طالب (علیه السلام) هر کسی را لایق و شایسته این امر نمی دانند و می فرمایند: بخیل را در مشورت کردن دخالت نده که تو را از نیکوکاری باز می دارد و از تنگدستی می ترساند. ترسو را در مشورت کردن دخالت نده، که در انجام کارها روحیه تو را سست می کند. حریص را در مشورت کردن دخالت نده، که حرص را با ستمکاری در نظرت زینت می دهد ...  مبادا چنین افرادی محرم راز تو باشند، زیرا که آنان یاوران گناهکاران و  یاری دهندگان ستمکارانند. تو باید جانشینانی بهتر از آنان داشته باشی که قدرت فکری امثال آنها را داشته اما گناهان و کردار زشت  آنها را نداشته باشند... آنان را از خواص نزدیک و رازداران خود قرار دهد  (4).
اهمیت جایگاه تعقل و مشورت در ازدواج جوان دو برابر می شود، زیرا  ازدواج از مهمترین تصمیمات زندگی او محسوب می شود. اما گاهی  جوان پس از مشورت و تعقل و تفحص بسیار بر سر دو راهی انتخاب  و تصمیم گیری می ماند و برخی استخاره را از راه حل های مناسب  انتخاب در هنگام برخورد با این موقعیت ها می دانند. حکم فقهی این مسأله را از مراجع عظام تقلید پرسیدم که می توانید آن را در زیر  ببینید.
سؤال: آیا برای ازدواج می توان استخاره نمود؟ شرایط آن چیست؟
 عمل به استخاره در این نوع موارد واجب است؟
حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی): سعى کنید براى انجام کارهاى خود ابتدا تأمّل و دقّت کند و با فکر کردن راه حل مناسب را پیدا کنید و چنانچه از این طریق به نتیجه نرسیدید، با انجام  مشورت خود را از تحیر خارج کنید و اگر از طریق مشاوره با اهل فنّ و  خبره در آن مورد نیز به نتیجه نرسیدید و همچنان بر تحیر باقى  ماندید، نوبت به استخاره مى‌رسد؛ در هر صورت الزام شرعى  در  عمل به استخاره وجود ندارد، ولى بهتر است بر خلاف آن عمل  نشود.
 حضرت آیت الله سیستانی(مدظله العالی):  اشکال ندارد و واجب نیست. عمل به آن نیز واجب نیست.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی(مدظله العالی):  استخاره نوعی مشورت با خداوند است، بدین معنی که اگر انسان در انجام یا ترک  کاری مردّد شود، ابتدا در اطراف آن فکر و اندیشه می کند اگر به  نتیجه ای رسید طبق آن عمل می کند و گرنه با افراد کاردان و با  تجربه و آگاه در مورد آن مشورت می کند اگر به نتیجه رسید طبق آن  عمل می کند در غیر این صورت از طریق استخاره با خداوند مشورت نموده و مطابق آن عمل می نماید. عمل به استخاره واجب نیست،  ولی حتّی الامکان مخالفت نشود. مگر این که مدّت قابل ملاحظه ای  تأخیر بیندازد و بعد اقدام کند.
همچنین دو تن از مجتهدین و استادان حوزه علیمه این چنین پاسخ داده اند:
آیت الله علوی گرگانی(مدظله العالی):  برای ازدواج و امثال آن در  صورتی می توان استخاره کرد که مشورت و تحقیق انجام گیرد و  همچنان دچار تردید باشید و در این صورت استخاره مانعی ندارد و  عمل به استخاره وجوب اخلاقی دارد، یعنی اگر عمل نکند و ضرر کند خود او مقصر است. البته اگر قصد اهانت و بی توجهی به استخاره را  داشته باشد، گناه کرده است.
آیت الله سید محمد حسینی شاهرودی: برای ازدواج می توان  استخاره نمود و تفصیل آن در کتب مختصه ذکر شده است و مخالفت  با استخاره ممکن است موجب پشیمانی شود.
پی نوشت:
1- نهج البلاغه، ترجمه مرحوم دشتی، حکمت 173
2- نهج البلاغه، ترجمه مرحوم دشتی، حکمت 54
3- نهج البلاغه، ترجمه مرحوم دشتی، حکمت 161
4- نهج البلاغه، ترجمه مرحوم دشتی، نامه 53/27 و 28
نظرات 1 + ارسال نظر
ع-ق پنج‌شنبه 22 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 01:56

سلام علیکم.
ازلطف حضرتعالی سپاسگذارم زحمت کشیدین بنده راشرمنده فرمودین. در مورد بحث مهم استخاره مطالب جالب بودولی استخاره با ایمان واعتقاد به آن همراه است،انسان به چیزی که ایمان دارد به چشم سرگرمی ویا رفع اعتیاد نگاه نمی کند.اعتقاد اعتقاد وایمان به مهربانترین مهربانها ست که بنده را وادار به مشورت با آن ذات اقدس می نمایدودوستان را به زحمت با تشکر.313

سلام علیکم ورحمة الله

دشمنتان شرمنده باشد.

نظر زیبا وقشنگی داشتید .

ایمان واعتقاد به خداوند باعث می شود که فرامین او را به دقت عمل کنیم .

ولی اگر خدای نخواسته ازعقل فردی (فکر خودمان )وعقل جمعی (مشورت )استفاده نکنیم وبرای هر کاری به استخاره متوسل بشویم علاوه بر اینکه نتیجه درست نمی گیریم کفران نعمت کرده ایم وکفران نعمت با ایمان واعتقاد نمی سازد .

علاوه برهمه اینها اگر خداوند چیزی را حرام یا واجب کرده باشد وما استخاره کنیم نه اینکه با ایمان واعتقاد نمی سازد بلکه گناه ومعصیت است .

زحمت دوست عین راحتی است دوستان من زینت زندگی من هستند ومن به دوستانم افتخار میکنم این یک بحث اعتقادی بود ومتاسفانه عادتی که خواسته یا نخواسته دامنگیر اجتماع مسلمین شد است وگرنه شما جان بخواهید انشا ء الله درباره استخاره واقعی در پست های بعدی مطالبی را به عرض دوستان خواهم رساند


موفق ومؤید باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد