مفاتح الغیب [ کلیدهای غیب ]

وساطت ازدواج به ضمیمۀ ختومات واذکارهفته ، دعاهای نازایی ، گشایش بخت ، گشایش کار ، باطل السحرو.........

مفاتح الغیب [ کلیدهای غیب ]

وساطت ازدواج به ضمیمۀ ختومات واذکارهفته ، دعاهای نازایی ، گشایش بخت ، گشایش کار ، باطل السحرو.........

پیشنهادهایی برای ازدواج با درآمدی کم


 

پیشنهادهایی برای ازدواج با درآمدی کم

 

 

جوانی هستم ۳۰ ساله که اهل هیچ برنامه ای نیستم ولی چون کار دائمی ندارم می ترسم ازدواج کنم و نتوانم آرزوهای آن دختر را برآورده کنم و برای تامین هزینه های زندگی دربمانم.

در این مسئله شکی نیست که بهره مند نبودن از توانایی مدیریت مالی می تواند زمینه ساز برخی نارضایتی ها در زندگی مشترک باشد، اما منظور از توانایی مدیریت مالی لزوما داشتن ثروت زیاد و حقوق و درآمد بالا نیست، چرا که اگر این طور بود حداقل در قشر مرفه جامعه باید شاهد ازدواج های بهنگام و زندگی های عاری از نارضایتی می بودیم حال آن که در بسیاری از موارد این طور نیست.

 آنچه در پاسخ به شما مخاطب گرامی و دیگر جوانانی که به دلیل درآمد کم یا نداشتن شغل دائمی از ازدواج فراری هستند می توان گفت این است که به تعویق انداختن ازدواج به امید یافتن شغل بهتر و پردرآمد و یا به دست آوردن سرمایه ای بیشتر معقول و منطقی به نظر نمی رسد، چرا که ازدواج دیرهنگام آسیب هایی به همراه دارد که بی تردید با شغل دائمی و موجودی بالای حساب بانکی قابل جبران نیست.

 «انتخاب شریک زندگی از خانواده های هم تراز از نظر اقتصادی»، «طولانی تر کردن دوران عقد به منظور کسب آمادگی بیشتر اقتصادی برای شروع زندگی مشترک»، «همراهی و همدلی زوجین و همچنین بهره گیری از حمایت های خانواده در صورت امکان» از جمله راهکارهایی است که ازدواج افراد کم درآمد جامعه را تسهیل می کند.

 از سوی دیگر در آموزه های دینی نیز ازدواج نکردن به بهانه نداشتن شرایط مالی مناسب نفی شده است. از امام صادق(ع) روایتی با این مضمون نقل شده است که اگر کسی از ترس مسائل مالی ازدواج نکند نسبت به خداوند سوءظن ورزیده و به او بدگمان شده است.

 خیلی بد است که ما به خداوند چنین گمانی داشته باشیم، یعنی نگران باشیم که پروردگاری که تا پیش از این لحظه ای ما را رها نکرده است اینک بعد از ازدواج و به جا آوردن سنت پیامبر اکرم(ص) دیگر تامین کننده روزی ما نباشد.

به دنبال هم کفو خودتان باشید

اما ظاهرا تردید و اضطراب شما از ازدواج و مسئولیت های متعاقب آن باعث شده است که متاسفانه حتی یک قدم هم به سمت خواستگاری برندارید.

اگرچه شما در سوال تان دقیقا از شرایط مالی و میزان حقوق خود سخن نگفتید اما چنانچه از یک پایه حقوق نسبی و متوسط برای اداره زندگی برخوردارید و مشکل دیگری ندارید، توصیه می کنم به سراغ خانواده های هم کفو خود بروید و همسر خود را از بین این خانواده ها انتخاب کنید. اشتباه عده زیادی از جوانان این است که بدون در نظر گرفتن فاصله طبقاتی خود با خانواده طرف مقابل، به خواستگاری دختری از خانواده های بسیار مرفه می روند و بارها جواب منفی می شنوند. طبیعتا انتخاب همسر از چنین خانواده هایی به تمکن مالی هم سطح آنان احتیاج دارد زیرا دختر در این خانواده ها از امکانات مادی و رفاهی خوبی برخوردار بوده و یقینا مطالباتش از شما به عنوان همسر آینده نیز در همان سطح است و رفته رفته همین عامل زمینه بروز چالش و اختلاف بین شما می شود. در نتیجه توصیه می شود به سراغ خانواده سالم و هم کفو خودتان بروید و قبل از ازدواج حتما با نامزدتان درباره وضعیت مالی و شرایط تان در آینده صادقانه صحبت کنید.

بسیاری از خانواده ها موقعیت شما را درک می کنند و همین قدر که شما به لحاظ اخلاقی و شخصیتی جوان سالمی هستید و همان طور که خودتان اشاره کردید اهل هیچ برنامه ای نیستید شما را تحسین و زمینه ازدواج را برایتان مهیا می کنند.

به علاوه شما با قدم برداشتن به سمت خواستگاری و توصیف صادقانه شرایط مالی تان با خانواده طرف مقابل تا حدود زیادی از خواسته های ریز و درشت طرف مقابل تان نیز آگاه می شوید و در نتیجه درک بهتر و واقع بینانه تری از شرایط، دیدگاه ها، امکانات و محدودیت های پیش رویتان خواهید داشت. با داشتن این سطح از آگاهی که در جریان مراسم خواستگاری و گفت وگو ایجاد می شود، از مشکلات آتی خود پیشگیری می کنید یا آنها را بهتر تحت کنترل قرار می دهید. پس بدانید تا زمانی که برای خواستگاری اقدام نکنید نه می توانید شرایط و آمادگی خودتان را ارزیابی کنید و نه شرایط طرف مقابل تان را. از شنیدن «نه» در خواستگاری نترسید زیرا همین جواب منفی شنیدن برای تعداد بسیاری از جوانان نیروی محرکی بوده است تا از همه قابلیت های درونی خود برای رسیدن به موفقیت بیشتر استفاده کنند.

این دسته از جوانان نه تنها از این که پاسخ منفی شنیده اند احساس شکست و حقارت نمی کنند بلکه با تلاش و جدیت بیشتر می کوشند تا نقاط ضعف خود را برطرف سازند.

عقد را طولانی تر کنید

اما چنانچه ان شاءا... جواب مثبت شنیدید به دنبال فراهم کردن مقدمات ازدواج باشید و با موافقت خانواده ها مراحل بعدی ازدواج یعنی گرفتن جشن ازدواج و شروع زندگی مشترک را به تاخیر بیندازید و مدت زمان عقد را طولانی تر کنید تا کم کم آمادگی اقتصادی لازم را نیز بیابید و خود را برای پذیرش مسئولیت آماده کنید.

با فراهم کردن چنین شرایطی نه تنها می توانید به نیازهای عاطفی خود پاسخ مثبت دهید بلکه می توانید با جدیت بیشتر و بدون استرس زیاد به تقویت موقعیت خود در شغل و حرفه تان اقدام کنید. همچنین مراجعه به یک مشاور متخصص در امر ازدواج را فراموش نکنید.

مشاوران می توانند قبل از ازدواج حدود توقعات و شرایط زوجین را از نظر مالی بررسی کنند و توصیه انجام ازدواج را محدود به مواردی کنند که فاصله در این زمینه زیاد نباشد

ــــــــــــــــــــــــــــــــ

ــــــــــــــــــــــ

ــــ


 آقایی 23ساله و مجرد هستم ، خانواده ام اصرار زیادی برای ازدواج من دارند، خواستگاری هم رفتیم و طرف مقابل راهم پسندیده ام، ولی هیچ پس اندازی ندارم و هرچقدر هم کارمی کنم نمی توانم چیزی پس انداز کنم لطفا راهنمایی ام کنید

مخاطب گرامی، درابتدا از شما می خواهم پاسخ این سوالات را به خودتان بدهید: چه توانایی هایی دارید؟ آیا درآمد شغلتان در آینده نه چندان دور می تواند پاسخگوی نیازهای یک خانواده باشد؟ آیا شرایط شغلی تان قابلیت ارتقای پایه دارد؟ درصورتی که شغل تان این شرایط را دارد تلاش خود را برای داشتن جایگاهی بهتر انجام دهید. اگر توانایی های دیگری دارید و می توانید به شغل جدیدی وارد شوید تا شرایط بهتری را برایتان فراهم کند، می توانید در انتخاب شغل تان تجدید نظر کنید. سوال دیگر این که چه مدت است به کار مشغول شده اید؟ چراکه اگر به تازگی مشغول کار شده اید انتظار نابجایی است که بخواهید سرمایه قابل توجهی در دست داشته باشید. از طرفی آیا طرف مقابل شما از شرایط مالی تان اطلاع دارد؟ آیا برای او نیز شرایط مالی شما پذیرفتنی است؟ اگر پاسخ به این سوال مثبت است می توانید زندگی ساده ای را با توجه به اولویت ها آغاز کنید و به تدریج زندگی تان را در کنار یکدیگر بسازید همچنین نگرانی خود را با خانواده تان مطرح کنید و از این موضوع مطمئن شوید که جایگاه حمایتی آن ها در این زمینه برای شما تا چه میزان خواهد بود.

نکاتی برای پس انداز کردن

برای گرفتن پاسخ این بخش از سوال تان که مربوط به نحوه پس انداز کردن می شود بهتر است به ادامه مطلب توجه کنید. شما باید بتوانید پولی را که به سختی به دست آورده اید آن طور که می خواهید خرج و مقداری از آن را نیز پس انداز کنید. برای این کار همیشه مخارج ماهانه خود را یادداشت کنید تا صورت کلی از اجناسی که بابت شان هزینه می کنید داشته باشید و میزان هزینه ها را بدانید. از موارد مورد نیاز خوداطلاع داشته باشید و طبق برنامه زمانی و اولویت ها هزینه کنید تا از مخارج زاید و غیرضروری اجتناب کرده باشید.

شما با دسته بندی هزینه ها موارد هدررفتن سرمایه و حتی نابجا خرج کردن را خواهید یافت. هزینه های یک شخص در شرایط شما شامل: مصارف خوراکی، پوشاکی، بهداشتی و درمانی، آموزشی، فرهنگی- تفریحی و هزینه های دیگری چون نگهداری و تعمیر وسیله نقلیه و یا هزینه رفت و آمد و... است. کافی است مدتی را به یادداشت کردن این موارد و بررسی هزینه هایتان بپردازید، آنگاه به راحتی خواهید توانست به نحوی مناسب به پس انداز کردن بپردازید.خرید آنچه واقعا مورد نیازتان است، وقت تلف نکردن در بازار و هدف داشتن از بازدید از مراکز خرید، افتتاح یک حساب بانکی که مازاد درآمدتان را در آن بتوانید با سودی مناسب ذخیره کنید و خرج کردن به اندازه وسع مالی تان از دیگر نکات قابل توجه است.

نظرات 1 + ارسال نظر
مهدیه سه‌شنبه 25 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 00:41

سلام
من یه خانمم . خودم موقعی که فهمیدم دیگه وقتشه ازدواج کنم بخدا توکل کردم گاهی نماز میخوندم و جوان مدنظرم رو درخواست میکردم. اصلا هم به بعد مالیش فکر نمیکردم یعنی حاضربودم زیرچادر هم برم زندگی کنم اما دینم حفظ بشه. خلاصه دردسرتون ندم. من حتی تا بعداز عقدم هم نمیدونستم این جوون ساده ای که هیچ کار ودرآمدی نداره و سربازه و تازه مدرک گرفته پدرمادرش هم براش عروسی گرفتن باپولی که از بازنشستگی پدرش گرفتن خونه هم برامون در حومه شهر گرفتن البته به اسم خودمون نیست و عروسی هم خیلی ایده آل و دلخواه منم نبود یعنی چون اونا پول دادن به دلخواه خودشون همه چیزو تعیین کردن اما میخوام بگم پول عروسی رو خدا میرسونه نترسید جوونا

سلام علیکم
سپاسگزاریم
انشاء الله دوستان از تجربه شما استفاده نمایند

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد